zondagmorgen in Bani - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu zondagmorgen in Bani - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

zondagmorgen in Bani

15 Juni 2014 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve vrienden,

Het is nu zndagmorgen in Bani enik denk aan alle zegeningen die ik heb mogen ontvangen. Soms zien we gewoon niet hoe rijkelijk God ons zegent. Vandaag is een dag om met nieuwe ogen te kijken naar Gods schepping, en met nieuwe oren te horen naar zijn woord uit de bijbel.

We zijn hier pas 1 dag, maar het lijkt wel een week, zei een van de deelnemers gisteren aan tafel. Zoveel hebben we al meegemaakt.

Zonder dat ik zelf dit alles had georganiseerd, weet God alles mooi samen te brengen. Dit jaar 2 verpleegkundigen in de groep en die mogen op de 1e dag
in Bani direct aan het werk bij het medische werk. Ze werden opgehaald met een bus en samen met een groep Amerikanen, hebben we heel veel mensen onderzocht en gehoord over de ziektes die er hier heersen. Veel mensen met vitamine tekort, veel mensen zijn hier nu ziek aan een ziekte die heet chikungunya, en die klachten geeft als pijn in de gewrichten, hoge koorts. Veel mensen in de wijk hebben het ook en het duurt een dag of 5 voor het weer over is. Ze hoorden ook schrijnende gevallen van een dame die in verwachting was, en bloedarmoede had en er heel moe bij zat tijdens het consult. In ieder geval waren de amerikanen en pastor Esdras heel blij dat deze dames van onze groep konden meehelpen!

Daarna kon de plaatselijke bevolking wat verdienen, omdat de dames vlechtjes wilden in hun haar, zodat het ook verkoeling geeft, en het is ook praktisch.

Om half vier was het tijd voor kinderwerk in de kerk en er waren zo'n 100 kinderen. In Santa Rosa is elke zaterdag kinderclub en het was heel fijn om zo bij het plaatselijke kinderwerk te kunnen aansluiten. We hebben het verhaal van de schepping verteld met de kijkbijbelboekjes in het Spaans uit NL en de kinderen zaten geboeid te luisteren. Daarna hebben we maskers van dieren met de kinderen gemaakt en het was echt heel leuk om tezien hoe de kinderen genoten. Ook de groep werkte heel goed mee, en het was voor hen de 1e keer en dan gelijk vol aan het werk met zoveel kinderen, dan is het echt een zegen om te ervaren dat de samenwerking zo goed gaat.

Gisteravond hadden ze zoveel trek dat ze stevig wilden eten en wilden ze pizza eten, dus wij weer met 5 brommertjes naar de stad pizza halen. Die morgen was ik ook al naar de markt geweest met de andere 2 deelnemers en dat was ook een leuke ervaring omdat er zoveel te zien is op de markt; reuze kaneestokken, heel veel gedroogde bonen, fruit en heel veel soorten banenen, en ananassen, heel veel groentes en bij de vleesafdeling zagen we een varkenskop liggen. Op de markt heerlijke koud drinken gekocht en even tijd genomen om te kijken om ons heen.

In het warenhuis hebben we voor de dames nog een extra ventilator gekocht omdat ze het zo vreselijk heet hadden gehad de 1e nacht. Ik ben benieuwd hoe ze nu hebben geslapen.

Hartelijke groeten,

Karin

• 15 Juni 2014 - 22:26

Gerda Te Winkel:

Wat een mooi en bijzonder verhaal...en het is waar: laten we dagelijks onze zegeningen tellen...!!!!! Geniet van alles in de DRand be blessed!!

• 16 Juni 2014 - 14:14

Nellie:

mooi en leuk om zo op de hoogte te blijven.
    groetjes vanaf Texel, we zijn net aangekomen.
    Henri en Nellie