Regenboogjongeren in Santa Rosa - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Regenboogjongeren in Santa Rosa - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Regenboogjongeren in Santa Rosa

19 Juli 2014 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve mensen van de Regenboog, en collega's, en vrienden,

Na een lange maar goede vlucht via Madrid ben ik sinds donderdag weer in de Dominicaanse Republiek met een groep van 13 jongeren waarvan de jongste 15 is en de oudste 19, samen met 3 begeleiders en ik als reisleider.

Het is een unieke groep en ik ben heel blij dat het tot nu toe zo goed is verlopen, goede vlucht, goede reis met de bus vanaf Boca Chica via Santo Dominingo naar Bani, waar we gisteren zijn aangekomen.

Het was heerlijk om 1 nacht in een hotel te verblijven, en te genieten van een
luxe zwembad en heerlijke hotelkamers. Op de luchthaven werden we opgehaal door Rosa en Ricarco en Antonio uit die uit Punta Cana waren gekomen, en 1 nacht met ons hebben doorgebracht in het hotel Magic Tropical in Boca Chica. Wat heerlijk dat zij mij hebben geholpen met de boodschappen doen voor de groep voor het avondeten!

In Bani zijn we gisteren na de warme lunch en de ontvangst bij de gastgezinnen, om stap gegaan in de wijk. Ik heb de groep meegenomen langs de school en kerk van Elen en Esdras, en naar het christelijke jeugdcentrum dat in 2000 daar is gebouwd (mijn 1e project in Santa Rosa!!!) en goed om te zien dat er kinderen waren in de bibliotheek en daar bijles krijgen in tijdens hun schoolvakantie! Ook is er een medische post gevestigd, waar Nina werkt, die nu cum laude is afgestuurd als arts en een studiebeurs heeft gekregen om in Frankrijk verder te studeren.

Ook ben ik langs Julio, de blinde jongeman en zijn vrouw gegaan. We troffenalleen zijn vrouw en hun 1-jarige zoon thuis, en mochten zien waar we voor hen een nieuwe badkamer gaan bouwen. Daarna door naar de blinde vrouw uit de Espicopal kerk, die ons ontroerend allemaal in de armen sloot en waaruit de dankbaarheid te voelen was, hoe blij zij is dat wij een nieuwe betere badkamer voor haar gezin gaan bouwen, De bouwmaterialen lagen al kaar om maandag aan de slag te gaan.

Daarna was het tijd voor ontspanning en zijn we met de jeep van David, de broer van Elen Kelly, en ik en Gea op de brommer, naar het strand van Bani gereden. De bedoeling was om even wat te drinken en uit te waaien, maar de zee, was zo aantrekkelijk om er in te duiken en dat deden enkelen, totdat ik door een bewaker erop werd geattendeerd dat het daar niet meer toegestaan is om te zwemmen vanwege de sterke stroming. Gelukkig is er niets gebeurd en kwam iedereen weer veilig uit het water.

De ontmoeting met de kinderen en de gastgezinnen is hartverwarmend en de jongeren zijn enthousiast en open minded om nieuwe ervaringen op te doen en zich aan te passen aan de gewoontes in dit land; als christen rook je hier niet en je loopt in nette kleding, dus niet te bloot.

Het is nu half zeven in de ochtend en ik ben benieuwd hoe de jongeren het gehad hebben bij hun 1e nacht bij de gastgezinnen.

Hartelijke groeten,

Karin

• 19 Juli 2014 - 13:05

Joke:

Lieve Karin, goed te horen dat er weer een warm welkom was, ik wens jullie een prachtige tijd , heb het goed " samen". Liefs joke