Druk programma - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Druk programma - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Druk programma

Blijf op de hoogte en volg

23 Februari 2016 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve vrienden,

Inmiddels ben ik in Bani. Het waren 3 fijne vakantiedagen met Jorge en ik heb enorm genoten van het samen zijn met hem. Hele mooie en bijzondere momenten beleeft.

Donderdag moest hij weer aan het werk en sindsdien vermaak ik mij met andere activiteiten, zoals het bezoeken van iedereen en gesprekken voeren.

Het is bemoedigend om te horen dat iedereen zo hard zijn best doet om de levensomstandigheden te verbeteren.
Yeni is begonnen met haar studie aan de universiteit. Het is wel zwaar naast haar baan als juf, het huishouden, de activiteiten in haar kerk.
Keila heeft werk gevonden in een kinderdagverblijf en werkt van maandag tot vrijdag en op zaterdag maakt zij haar highschool af, want het is haar examenjaar.
Carolin studeert voor onderwijzeres en werkt ook van maandag tot vrijdag als secretaresse op een lagere school.
Kelvin en Kako werken ook allebei in de meubelwerkplaats van Oscar en Marisol.
Genesis, Dermi, Dorka, Yerfeni studeren allemaal en daarnaast hebben zij allemaal een kind gekregen. Respect!
Edelin werkt in een winkel waar ze meubels en andere dingen voor in huis verkopen, en wil in april haar studie weer voortzetten, na 6 maanden achterstand, vanwege financiele problemen.

Mercedes haar dochter is nog steeds in Venezuela en haar 2 dochters wonen nog steeds bij Mercedes en alle kosten zijn ook voor Mercedes.

Elen is druk met de school en ook daar zijn de nodige financiele problemen omdat er veel kinderen zijn die het schoolgeld niet betalen, waardoor zij de leraressen niet kan betalen. Ook moet er nodig een nieuwe afdeklaag op het dak, want het dak is zo lek als een mandje, en alle muren zien er nu slecht uit met vochtplekken. Giften nog altijd welkom op NL42INGB0005348620.

Afgelopen zondag heb ik Jorge weer gezien na 2 dagen en heeft hij mij met de auto naar San Cristobal gebracht. Samen met zijn zoon Jorge Luis ben ik twee dagen naar het project van stichting Mano a Mano geweest om daar mee te helpen met kinderwerk en een workshop 3D kaarten maken met de vrouwen. lees het verslag op www.manoamanodomrep.nl

Het waren twee fantastische dagen om met de groep van 19 Nederlanders door te mogen brengen. We hebben genlogeerd in een heelijk gebouw met goede douches, en gelegen midden in de bergen omringd door prachtige natuur als cacaobomen. In de rivier heelijk met de voeten in het koude water en onderwijl praten over mijn bijzondere passie voor de DR met nieuwe mensen.
Ik heb zo heelijk uitgerust en lekker geslapen daar! En is voel mij bevoorrecht dat ik dit mocht meemaken. De groep is daar bezig met huisjes bouwen voor de allerarmsten en Jorge Luis heeft meegeholpen met beton maken voor de fundering van een muurtje. Ik ben met 35 vrouwen aan de slag geweest met mijn 3D kaarten. En kreeg heel veel hulp vanuit de groep en dat was ook hard nodig, omdat deze vrouwen weinig ervaring met kaarten maken hadden en ik het heel goed moest uitleggen. Veel vrouwen plakten alle plaatsjes naast elkaar ipv op elkaar, maar goed, zij hadden een leuke ochtend.

Aaan het eind van de middag zijn wij naar San Cristobal gebracht en daar was Jorge al om ons op te halen. In Bani zijn we uiteten geweest, gefrituurde kop met friet en daarna zijn wij op bezoek geweest bij Jorge zijn halfbroers. Leuke aardige mensen en met de dames in huis, heb ik 3D kaarten gemaakt, want dat vonden zij ook prachtig. Doodmoe kwam ik later thuis bij Marisol.

Vandaag heb ik na vier jaar Miriam en haar zoontje weer gezien in Santo Domingo. Zij was dienstmeisje in 2001 in het gezin waar ik woonde en haar toekomst had er heel anders uitgezien als ik haar niet had ontmoet. Door mijn inzet heeft zij kunnen studeren en heeft nu een goede baan, en zelf nog een 3e studie gedaan. Eerst Polytechnico, daarna landbouwuniversiteit en daarna studie toerisme. Komende week vertrek zij voor 2 jaar naar Amerika omdat haar man een studieberus heeft gekregen en voor 2 jaar daarheen is gegaan in september 2015.

Het is hier warm, 27 graden, en zonnig, en volop zomer!

Hartelijke groeten,

Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Baní

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 188518

Voorgaande reizen:

19 Juni 2008 - 21 Augustus 2010

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Landen bezocht: