Opgelucht - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Opgelucht - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Opgelucht

Blijf op de hoogte en volg

15 Juli 2018 | Dominicaanse Republiek, Baní

Beste vrienden, collega's,

Het is alweer even geleden dat ik jullie heb geschreven en er is weer veel te vertellen. Inmiddels ben ik weer 2 weken in Nederland, en voel ik mij opgelucht en blij, bevrijdt en gedragen door God. Ik heb ontzettend veel meegemaakt in 10 dagen en het was een groot spannend avontuur.

Een soap serie leek het wel en elke dag gebeurde er wel wat. Ik vond het heerlijk om rond te lopen in Santa Rosa en helemaal mijn eigen gang te gaan. Zo heb ik 2 dagen op de school met de kinderen van klas 2 en 3 kaarten gemaakt en dat was zo leuk.Yerfeni is nu lerares op deze school en geeft les aan klas 2. Het de laatste schoolweek voor de kinderen.

Jorge zijn 1e vrouw ken ik goed en ik was er even langs gegaan om een praatje te maken, de jongste dochter was ook thuis en de dochter van haar 2e man was er ook. Ik kende haar niet, en er was dus veel te vertellen. In ieder geval werd mij gevraagd om bij hen ook eens 3D kaarten te komen maken, want ik ging tenslotte overal heen en was nog nooit bij hen geweest.

Dus die avond ben ik erheen geweest en het was erg leuk. Jorge zijn andere dochter was er ook en haar zoontje van 4 wilde ook graag knutselen. Ik voel me dan opperbest als ik zo bezig ben, en heerlijk om te verblijven in Santa Rosa, een voordeel nu ik in Jorge zijn huis niet kon verblijven. Hihi ik moet er nog om lachen wat een smoezen Jorge verzon, eerst de deurwaarder die beslag zou hebben gelegd op zijn huis, en daarna was hij bezig met een nieuwe baan zoeken in Santiago, en zou niet in Bani zijn.

Elke dag belde hij en ook wilde hij mij zien, en ging ik weer met Rafelo op de brommer naar het park of het internetcafe, en Jorge wilde dat ik hem hielp met zijn leesexamen Nederlands. Prima joh, doen we, en ik vond het ook gezellig samen met hem omdat het mij hielp om alles een plek te geven. De puzzel is nu compleet.

De afgelopen week ook met zijn oudste zoon van 25 gesproken en deze vertelde mij dat Jorge professionele hulp van een psycholoog nodig heeft om de problemen op te lossen. Zijn oudste dochter is heel boos en heeft er genoeg van hoe haar vader doet.

Het is een dieper probleem bij Jorge, wellicht al in zijn jeugd ontstaan doordat zijn moeder diverse relaties had, en Jorge opgroeide met half-zussen, en stiefbroers. Ook in de cultuur in de Dominicaanse Republiek zijn er veel mannen met diverse gebroken relaties, dat is ook een feit.

EEN BIJZONDER moment was dat na 37 jaar Elen haar vader aan de telefoon had, die is dus vertrokken toen zij, haar zus en David nog klein waren en liet Sol achter met 4 kinderen, een zoon heeft later zelfmoord gepleegd. Het leek wel een verhaal uit de serie SPOORLOOS, want via veel speurwerk is Elen haar vader gevonden in Argentinie, woont daar in bij een vriend. Qua gezondheid ging het niet zo goed met hem. Ook Sol heeft met hem gesproken, en ik kreeg een foto te zien, en dat vond ik zo leuk om te weten met wie Sol is getrouwd, want officieel zijn ze nooit gescheiden.

RAFELO is bezig met leren lezen en schrijven en rekenen en de overheid heeft in Santa rosa Yeni Guzman aangesteld als lerares voor deze alfabetiseringscursus voor volwassenen. Rafelo is net als ik 51,en ik hoop dat hij nog kan leren lezen en schrijven. Hij is verantwoordelijk voor een project in Santa Rosa waar de mensen met een slecht dak van de overheid een nieuw golfplaten dag krijgen. Er komt elke dag een vrachtwagen met de materialen en een werkploeg en Rafelo is verantwoordelijk dat alles naar wens verloopt. Bij 2 gezinnen in de wijk ben ik met hem samen wezen kijken naar het nieuwe dak. En van zulke projecten word ik helemaal blij.

Donderdag was mijn laatste dag in Santa Rosa, en kwam Elisa op bezoek die ooit met 4YOU is meegeweest en ook een warm hart heeft voor de Dominicaanse Republiek en zelf ook bij mooie projecten met ouderen betrokken is. Het was heel gezellig en heerlijk om even met een Nederlandse door Santa Rosa te lopen. We hebben bij Yeni in haar huis gegeten en zij woont na een korte tijd in Santo domingo, nu weer in santa rosa. Zij doet waardevol werk met de kinderen die een leerachterstand hebben. Zoals Selina, die het nu heel,goed doet op het schooltje van Yeni. Zij is 14 en heeft nu het niveau van een eerste klasser basisschool, maar zij kan nog wel verder komen als zij nu goede begeleiding krijgt.

Ik word altijd zo blij als ik zie dat er zoveel goeds te doen valt in santa rosa, dan wil ik er graag weer heen. Het plan is om in november weer te gaan en met de kinderen voor Kerst dingen te gaan knutselen.

In augustus ga ik lekker voor mijzelf op reis naar Oostenrijk, na 3 jaar ga ik weer op bezoek bij de familie Sollinger. Ik zie er enorm naar uit om hen weer te zien. De tijd bij hen als Au Pair is voor mij nog altijd de mooiste periode van mijn leven, elke dag wandelen, fietsen, skien in een prachtige omgeving, wonend midden in de bergen in een hotel met een zwembad.

Hartelijke groeten,

Karin de Bruijn


  • 16 Juli 2018 - 16:50

    Annie:

    Weer een heel verhaal, Karin. Je zou boeken vol kunnen schrijven, denk ik.
    Ik wens je nu alvast een fijne tijd in Oostenrijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Baní

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 188692

Voorgaande reizen:

19 Juni 2008 - 21 Augustus 2010

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Landen bezocht: