begrafenis - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu begrafenis - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

begrafenis

27 Februari 2016 | Dominicaanse Republiek, Baní

Hallo allemaal,

Wat een indrukwekkende dagen. Ik ben woensdag samen met Jorge naar Salinas gegaan om lekker uit te rusten en te zwemmen in de Caribische Zee.

Donderdag kreeg hij het bericht dat zijn 98 jarig oma was overleden. We zijn direct teruggegaan naar Bani om zijn opa, van 103 op te halen en een tante van Jorge en zoon van Jorge en daarna zijn we naar Santo Dominigo gereden naar het huis van oma. De hele familie was daar bij elkaar.

Tezamen zijn we naar de condoleance gegaan en daar kwam nog meer familie en vrienden bij elkaar. Oma lag heel mooi opgebaard en lag vredig in de kist.

Jorge was heel dankbaar dat ik erbij was, maar maakte zich ook zorgen. Oma woont in een slechte buurt waar veel criminaliteit is, we moesten een gangetje door en trappen op naar boven om bij het piepkleine huisje van oma te komen.

Die avond hebben we overnacht bij een zus van Jorge die met Jorge zijn moeder in Boca Chica woont. Jorge zijn moeder was enorm verdrietig, want ze had haar moeder graag nog een keer bij leven gezien maar dat was onmogelijk omdat haar dochter het beter vond om dat niet meer te doen.

Na een nacht met alle familieleden slapend in 1 slaapkamer, in een huis zonder stromend water, gingen we na het ontbijt naar de begrafenis. Nu nog meer familieleden, en ik ontmoette Jorge zijn ex-vrouw en zijn jongste dochter en zijn oudste dochter was er ook met haar zoontje.

Voordat we naar het kerkhof gingen werd er no geen lied gezongen, en een gebed uitgesproken, en daarna reden we met de begrafenisstoet stapvoets door de miljoenenstad Santo Domingo, het duurde heel lang. En de autobus met alle familie kreeg ook nog autopech. Dus moest Jorge op en neer om de andere familieleden naar de begraafplaats te brengen.

Op de begraafplaats zelf was het een waardig afscheid, prachtige liederen werden er gezongen terwijl de kist op gehouden werd door Jorge. Er was stilte en een woord van dank voor alle familie leden die waren gekomen om afscheid te nemen van oma.

Daarna moest de kist kapot geslagen worden met een hamer, omdat de kist anders gestolen word. Dieven maken anders het graf open en verkopen de kist weer. Dat was heel verdrietig.

Ik vond het heel fijn om er voor Jorge en zijn moeder te kunnen zijn om te troosten. Het was heel indrukwekkend.

Vandaag is Jorge jarig en zo meteen heb ik een verrassing voor hem. k heb taart besteld en we gaan naar een zwembad met zijn kinderen.

Het gaat heel goed samen en ik ben enorm dankbaar.

Hartelijke groeten,

Karin

• 28 Februari 2016 - 09:43

Annie Verrips:

Wat bijzonder om mee te maken.

• 01 Maart 2016 - 09:36

Simon Kooyman:

Nog gecondoleerd met het overlijden van jorge opa
    vriendelijke groet

Simon