Een dag vol hoogtepunten - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Een dag vol hoogtepunten - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Een dag vol hoogtepunten

Blijf op de hoogte en volg

11 Oktober 2015 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve vrienden, en bekenden,

Het is een voorrecht om weer n de Dominicaanse Republiek te zijn. Ik geniet van alle warme ontmoetingen en van het knutselen met de kinderen.

Gisteravond heb ik met een paar buurkinderen bijbelverhalen gelezen uit de kijkbijbel en sommige kinderen wilden zelf voorlezen. Grettig werden de boekjes doorgebladerd en een meisje dat hier geadopteerd is door een Dominicaans gezin, maar een Nederlandse vader heeft, bleef maar in de boekjes kijken. Ze was een jaar of drie en woonde sinds 1 maand bij het gezin.

Vanaf het vliegveld ben ik rechtsreeks naar Santa Rosa gereisd, het ging heel goed en ik was niet te moe om nog zolang in de bus te zitten. Het bijzondere was, dat Rosa op mij wachtte op het busstation in Punta Cana om samen met mij naar Santo Domingo te reizen en dat voelde heel vertrouwd en was ontzettend fijn om bij te praten. Ik en zij hebben veel met elkaar gedeeld wat er leeft in ons hart.

Het overstappen in Santo Domingo op een heel druk punt bij parque Enriquillo is altijd even spannend maar ging heel goed en eenmaal in de bus naar Bani had ik veel plezier want het was zo ontzettend gezellig in de bus, en het leek wel of we met elkaar op schoolreis gingen. Iedereen praatte met iedereen en van het kleine meisje naast mij kreeg ik een heerlijk koekje. Hier wordt er met elkaar gedeeld, en je voelt je niet alleen. Wat een wonderlijke bevolking het toch, steeds weer ben ik daarvan onder de indruk.

In Bani werd ik opgehaald door Oscar en reden we naar Santa Rosa. Even nog spelen met de kleine Jael en daarna ben ik gaan douchen en naar bed gegaan. Ik was doodmoe, en door de warmte bleef ik maar dorst houden en hoofdpijn, maar goed de volgende ochtend om drie uur was ik echt wakker.

Niemand wist dat ik al in Santa Rosa was en Yerfeni, Edy en anderen stonden dan ook verbaasd te kijken toen ik aan kwam lopen. Bij Yerfeni heb ik mijn ontbijt met witte bolletje en hagelslag opgegeten en maakte ik voor het eerst mee, hoe zijn liefdevol haar zoontje van 1 maand oud, verzorgde. Het was zo leuk om heerlijk samen te zijn met haar, want het voelt zo vertrouwd, ik ben geen visite maar echt iemand die deeluitmaakt van de familie.

Bij Edy kreeg ik heerlijk koud perensap en mocht ik de nieuwe badkamer zien, gebouwd met giften van jullie. Het is prachtig geworden, mooier als op de foto en er ontbreekt nog wel het een en ander, maar het geld is op. Er moeten nog 2 deuren in en nog een watertank op het dak en dan kan de badkamer gebruikt worden. Dus giften nog steeds welkom om ING nummer NL42INGB0005348620 tnv gk de bruijn ovv badkamer Edy.

Mijn route door de wijk ging verder naar Esdras en Elen en die stonden net op en klaar om te gaan douchen, maar ook daar ben ik kind aan huis en maar ik deel uit van het gezin. Warme omhelzingen volgen, Esdras en Elen alleen met handdoek om, en over en weer werden de laatste nieuwtjes uitgewisseld.

Samen met Sol heb ik het middag eten klaar gemaakt omdat ik nu eens wil leren hoe Sol van die heerlijke maatlijden maakt. Vandaag stond er kip met rijst en groenten op het menu, en mocht ik zien hoe zij die kip zo lekker krijgt. en de rijst die ze kookt samen met bruine bonen.

Na het middageten ben ik met Rafaelo naar de supermarkt in Bani gereden op de brommer, die weer gerepareerd was, omdat Rafaelo een ongeluk heeft gehad en 8 dagen niet kon werken vanwege pijn aan zijn benen en knieen. De brommer is zo oud en versleten , maar gelukkig kon deze nog gerepareerd worden, al moeten er wel nieuwe banden op, ook weer een paar tientjes maar daar is dan geen geld voor. Het middelste meisje gaat dit jaar voor het eerst naar het middelbaar onderwijs en daar moet nu eerst geld voor gespaard worden, want middelbaar onderwijs is duur vanwege schoolmaterialen en boeken en extra documenten zoals gezondheidsverklaring en geboorteakte om haar inschrijving in orde te maken.

In de supermarkt zijn nu ook Nederlandse produkten te koop, zo is er Hero jam en Goudse en Edammer kaas. Komt misschien doordat de zoon van mijn gastgezin uit Boca Canasta hier een baan heeft?? Hihi maar ik stond wel verbaasd om Nederlandse jam in de schappen te zien bij de Gran Maravilla, de Blokker zeg maar, die hier dus het Grote Wonder heet.

Daarna terug met Rafaelo op de brommer om bij hem thuis de kinderen en Christine te groeten en post te brengen van Gea & Hilco en gingen we lekker even onder de boom zitten om bij te praten. Met Keila gaat het heel goed, en haar ontstekkingen in haar mond zijn aan het genezen. Carolina heeft een baantje al secretaresse en studeert ook aan de universiteit met hulp van Badeloch Fonds uit NL.

Even nog langs bij Yeni en dar kreeg ik ook weer een heerlijk koel sapje. Yerfeni was bij de kapper en had haar baby bij oma Yeni gebracht en dus was Yeni druk in de weer met de kleine Yedwin met flesje melk gegeven enzovoorts. Yeni is zich aan het bezinnen of zij nog verder wil studeren omdat zij het liefst met kleine kinderen werkt zou je die opleiding wilen doen, maar dat is vanwege haar leeftijd, zij is nu 41 niet meer mogelijk. Wel zou ze kunnen studeren om later les te geven aan volwassenen of middelbare scholieren, maar ze is er nog niet uit, wat ze wil.

Daarna tijd voor knutselen bij Marisol thuis met een aantal meisjes van Rafaelo en Jael en en paar buurkinderen.Super leuk, om te doen en de kinderen genieten daar zo van!

Om half zeven tijd voor mij om te gaan eten, en de kinderen wilden met mij op z'n Nederlands eten, dus aan tafel en Jael sprak een dankgebed uit, zo bijzonder want zij is nog maar 5. Ze genoten van het bruine brood met kaas en een beker melk. Natuurlijke kwamen er steeds kinderen kijken en uiteindelijk schoof er nog ene klein ventje aan, die door de andere kinderen ook van stukjes brood werd voorzien. Hij was heel klein, ik denk en jaar of 3 en zat op een klein stoeltje bij de tafel al die stukjes brood in zijn mond te proppen en even later zat hij met een enorme smile op zijn gezicht te genieten, zo van kijk mij nu eens, net als de rijke mensen zei Jael, tegen haar moeder. Ze vonden het onvergetelijk!

Om half negen was is zo moe en ben ik lekker gaan slapen tot vier uur vannacht!

Nu is het zondag en vanavond zal het kindje van Yerfeni en Edwin in de mooie kerk gebouwd met geld ven het tienjarig bestaan Regenboogkerk Hilversum, worden opgedragen.

En vanmorgen is het avondmaal in de kerk bij Esdras en Elen. Zo nu genoeg geschreven en ik wens jullie allemaal een gezegende zondag!

Hartelijke groeten,

Karin

  • 11 Oktober 2015 - 20:03

    Pieter Van Der Tang:

    Hoi Karin,
    Wat mooi om te lezen dat je zo geniet van alle contacten. Fijn dat je zulke gesprekken en ontmoetingen hebt en helemaal opgenomen bent als één van hun. En dat je ook het resultaat van al je inspanningen mag zien.
    Doe ze de groeten daar van mij. En kijk nog even goed de kunst af bij Sol, dan kom ik wel eens testen of je het goed geleerd hebt of dat je nog een keer terug naar de DR moet voor een herhalingscursus ;) :p

  • 12 Oktober 2015 - 09:48

    Tonja:

    Hoi Karin,

    Mooi om dit weer te lezen! Een heel fijne en gezegende tijd voor jou en je vrienden toegewenst!

  • 12 Oktober 2015 - 22:00

    Adrienne:

    Bedankt voor je mooie verhaal over je belevenissen. Ik zie het helemaal voor me!
    Doe ze allemaal de groetjes, speciaal aan Christina die me toen de pedi- en manicure gaf, en een hele fijne tijd daar. Geniet ervan.
    Liefs, Adrienne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Baní

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 188796

Voorgaande reizen:

19 Juni 2008 - 21 Augustus 2010

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Landen bezocht: