Heftige problemen - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Heftige problemen - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Heftige problemen

Blijf op de hoogte en volg

12 Mei 2013 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve allemaal,

Vandaag iis het zondag en ik ben thuis. Heb de afgelopen nacht nauwelijks geslapen vanwege een zeer heftgi probleem wat mij gisteren ter ore is gekomen. Bovendien heb ik keelpijn, ben verkouden en voel mij grieperig.

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan Mercedez onze kokkin, van de 4YOU reizen. Heerlijk onder de boom in de schaduw zat zij al op ons te wachten. We hadden haar al ontmoeten die ochtend bij de voedselbank, waar zij in de rij stond. Zoals altijd troffen wij een goedlachse, en vrolijke Mercedez aan en het was heerlijk dat zij ons trakteerde op een ijsje.

Wij hadden het rustig aan gedaan en waren s morgens na het uitzoeken van alle spullen , boodschappen wezen doen, hadden bij Sol gegeten en waren daarna even naar huis gegaan om uit te rusten. Eenmaal op een stoel bij Mercedez onder de boom voor haar huis, kwam het heftige verhaal.

Mercedez heeft een lening afgesloten met haar huis als onderpand.De schuld aan de bank is nu met de rente erbij opgelopen tot 108.000 pesos meer dan 2.000 euro
. Nu kwamen de tranen en Mercedez vertelde dat de bank over 3 maanden haar huis zal opeisen, en zij dus geen woning meer heeft. Zij is een van de gastgezinnen waar onze deelnemers slapen aan de 4YOU reizen.
De lening heeft ze moeten nemen voor haar dochter. Zij is geboren in Venezuela en was nog altijd illegaal in de DR. Voor haar moest ze omdat ze het land wilden verlaten naar Venezuela wilde gaan om haar papieren te regelen, een belasting betalen van 30000 pesos voor al die tijd dat ze illegaal in de DR was. Haar dochter was 3 toen Mercedez met haar van Venezuela terug ging naar de DR. Ze mag in de DR niet werken omdat ze illegaal is en geen identiteitspapieren heeft, dus wilde ze naar Venezuela gaan om de pepieren te regelen en legaal naar de DR terug te reizen. Mercedez haar dochter had gedacht wel werk te vinden en zo zou haar moeder de schuld aan de bank weer kunnen afbetalen. Helaas lijdt haar dochter een zwaar bestaan in Venezuela en heeft honger, omdat ze geen werk heeft. Ook is de situatie daar zeer problematisch daar de president is overleden en er chaos heert bij de overheidsinstellingen en er daardoor nog niets is gedaan met haar aanbvraag voor een paspoort. Mercedes bleef maar huilen en voor mj een hele lastige situatie. Ik heb ook niet zoveel geld en dit gaat ook mijn pet te boeven, en dat bezorgde mij een slapeloze nacht. WAT MOET IK DOEN, Wat kan ik doen....
Ik hoop nu op jullie dat er enkele van jullie een gift willen doen aan Mercedez zodat ze in haar huisje kan blijven wonen en ik niet haar verlies als gastgezin voor de deelnemers aan de projecten.
Het rekeningnummer 9394406 tnv gk de bruijn is de rekening waarvan pastor Esdras de pinpas heeft, en daar kan het op gestort worden.

Het is moeilijk want er zijn meerder mensen die aankloppen bij mij en vaak zeg ik dat ik geen mogelijkheden heb, zo is er Wellington die zijn moter nu voor de 2e keer gestolen is bij de school waar hij les geeft. En dan Julio die ernstig ziek is, al weet ik nog niet wat hij heeft.

Het maakt dat ik niet kon slapen van alle gedachten die door mijn hoofd gingen. Nu zit ik rustig even te typen, zodat ik weer verder kan nu ik het met jullie gedeeld heb.

God heeft mij wel laten zien dat hoe groot de problemen ook lijken, het altijd weer goed komt. God stuurde op mijn pad op de terugweg een lerares van de school met haar zoontje. Dit zoontje hebben wij ook geholpen met medicijnen voor zijn benen. Hij kon bijna niet lopen en had een huidziekte waardoor zijn benen eruit zagen als ernstig verbrand. Met hele dure medicijnen zou het op te lossen zijn, en met giften ui NL is dat mogelijk geworden en nu is deze jongen helemaal genezen.

Ik ben hier pas 1 dag in Santa Rosa en dan al zoveel indrukken en heftige problemen te horen, dat is heel moeilijk.

Wel zijn er ook veel leuke een mooie ontmoetingen.

Alle goeds en groeten, Karin

  • 12 Mei 2013 - 17:55

    Gerda:

    Karin is dit een giro-rekening nummer...?
    Je bent dus wederom weer niet voor niets daar.......Veel sterkte en heel veel liefs and..be blessed!!
    GerdaX

  • 12 Mei 2013 - 22:47

    Pieter Van Der Tang:

    Hoi Karin,

    Inderdaad aangrijpende verhalen weer. En je hebt een groot hart en zou het liefst iedereen helpen. Maar je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Ik begrijp het heel goed, heb zelf ook dit soort situaties meegemaakt. Maar het is een groot bedrag en het heeft allerlei ongewenste sociale en pedagogische effecten als je zomaar geld gaat weggeven. Ik zeg niet dat je niets moet doen, absoluut niet. Maar denk er eerst goed over na wanneer je je niet meer moe en ziek voelt. Misschien is het verstrekken van microkredieten een volgende stap in je hulpprojecten? Ik heb er zelf wel eens over gedacht. Ook een beetje ervaring mee maar er zijn veel valkuilen. Als je eens wilt brainstormen laat het me weten. Met microkrediet kan je geld wel meerdere keren uitgeven en dus meer mensen helpen, zonder de ongewenste effecten. Maar dan moet het wel goed georganiseerd zijn want er zijn zeker risico's.

  • 13 Mei 2013 - 13:38

    Erik Van Den Berg:

    Bste Karin,
    Een uitermate moeilijke situatie! Ik ga nog geen toezegging doen, want ik wil dat eerst met anderen overleggen Een grote groep gemeenteleden zit nu in Rusland en deze komen pas aan het einde van deze week terug. Je hoort nog van me.
    Ik vond de reactie van Pieter van der Tang wel erg goed!
    Sterkte en een groet
    Erik

  • 15 Mei 2013 - 11:52

    Evelien Dolman:

    Hoi Karin,

    Wat heftig zeg!!!!
    Wil je asjeblieft Mercedes te groeten doen van me.
    ik zal voor d'r bidden

    heel veel wijsheid en liefde, en liefde wens ik je toe

    en beterschap!

    Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Baní

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 189691

Voorgaande reizen:

19 Juni 2008 - 21 Augustus 2010

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Landen bezocht: