Thuis in Hilversum - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van karininbani - WaarBenJij.nu Thuis in Hilversum - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van karininbani - WaarBenJij.nu

Thuis in Hilversum

Blijf op de hoogte en volg

27 November 2021 | Nederland, Hilversum

Lieve allemaal,

De wasmachine draait, en ik ben weer thuis in Hilversum. Op mijn bed zit ik te schrijven, na een héérlijke nachtrust, eindelijk want de jetlag zorgt altijd voor aanpassingsproblemen in de eerste week. Mijn lijf is dan enorm "van slag" en nu met de overgangsklachten wordt het er niet beter van.

Maar goed, ik ben dankbaar en blij dat ik zo'n fijne tijd mocht hebben in de Dominicaanse Republiek.

Nu weer vol nieuwe ideeën over wat ik zou kunnen doen voor de de mensen in Santa Rosa.

1. Kerstactie om de lerares te helpen. Het nieuwe hoofd van de school, Yenni Guzman, heeft het plan om het personeel van de school te verrassen met een écht kerst pakket, een mand met etenswaar. Help je mee? Elke gift is welkom! Het rekeningnummer is NL51ASNB0708310249 tnv GK de Bruijn te Hilversum ovv kerstactie school

2. Bij een volgende reis natuureducatie geven op de school. Komende tijd ideeën uitwerken en nadenken en mij laten inspireren door Beach Cleanup Nederland

3. Social werk in Santa Rosa blijven volgen. Hoe gaat het met het jeugdcentrum? Gaat Compassion daar starten met het sponsorprogramma? En wat anders?

Het meeste indrukwekkende moment in mijn vakantie was het tekenen met de kinderen op het alfabetiseringsschooltje. Daar waren 2 Haïtiaanse meisjes van 15 jaar en ik stelde een paar vragen aan hen. Ze waren heel stil, en rustig een kerstkleurplaat aan het inkleuren. Eén van de meisjes is zonder haar ouders gevlucht uit het straatarme Haïti en woont bij haar tante. Zij heeft een enorme leerachterstand, en moet nu op haar 15e Spaans leren lezen en schrijven. Maar naar school kan zij niet, omdat zij geen documenten heeft. Zij verblijft illegaal in de Dominicaanse Republiek en dat maakt de situatie nog schrijnender.

Yeni, de lerares van dit aldabetiseringsschooltje vangt dit soort kinderen op, en geeft hen les. Dankbaar werk, waar zij vanuit Nederland een kleine ondersteuning voor krijgt. Mooi dat zij dit doet en ook dat zij terug is in Santa Rosa, omdat zij hertrouwd is, en ook een periode in de hoofdstad Santo Domingo heeft gewoond. Het was heel boeiend om van hart tot hart met haar te praten over het mooie werk dat zij in Santa Rosa voor deze kinderen doet.

Wat ook veel indruk op mij maakte waren de huisbezoeken aan de studenten, die door stichting Badeloch worden ondersteund. Zij wonen allemaal in kleine huisjes, met golfplaten dak, en leven onder zeer eenvoudige omstandigheden. De toilet is vaak niet meer dan een hokje, vaak zonder stromend water, en er staat dan een grote waterton om je handen mee te wassenen toilet mee door te spoelen. De studenten willen graag studeren, maar geld is er niet voor hun dromen. Gelukkig worden er een aantal geholpen met giften uit Nederland om hun studie mogelijk te maken.

Een ander moment dat mij raakte, was het bezoek aan Mercedes. Haar gezondheid gaat achteruit, ze heeft veel pijn aan haar gewrichten armen, benen, en kan nauwelijks meer lopen. Ze loopt met een looprek en komt niet verder dan de overkant van haar huis, waar ze dan onder de boom in de schaduw zit de hele middag. Haar energierekening kon zij niet meer betalen, omdat ze het geld nodig heeft voor de dure medicijnen voor de pijnbestrijding. Als ze naar de kerk wil, komt de gemeente naar haar huis toe en is er voor haar huisje een openluchtkerkdienst. Gezien de gezondheidstoestand van Mercedes blijf ik mij erover verbazen hoe warm en gastvrij zij mij ontvangt in haar huisje. Altijd een vriendelijk woord voor mij, en aandacht voor mij. Ze verlangt terug naar de tijd dat zij kookte voor de groepen, die kwamen om bouwprojecten te doen in Santa Rosa.....

Zo, mijn wasmachine piept en ik ga de was ophangen.

Hartelijke groeten van iedereen uit de Dominicaanse Republiek. Ze missen jullie. Kom gauw nog eens terug naar Santa Rosa.

Lieve groet,

Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hilversum

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2024

Nieuwe plannen

23 Februari 2024

Nieuw avontuur kan beginnen

10 Februari 2024

Even naar de zon

08 Februari 2024

Inspiratiereis

17 Januari 2024

Overwinteren in Dominicaanse Republiek

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1646
Totaal aantal bezoekers 190448

Voorgaande reizen:

19 Juni 2008 - 21 Augustus 2010

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Landen bezocht: