Zoveel mooie momenten in Santa Rosa - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Zoveel mooie momenten in Santa Rosa - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Zoveel mooie momenten in Santa Rosa

11 November 2021 | Dominicaanse Republiek, Baní

Beste allemaal,

Wat is het heerlijk om weer in Bani te zijn. Ik geniet van het weerzien van zoveel bekenden, die ik natuurlijk ook de groeten zal doen (Anneke). Het is vandaag donderdag en de afgelopen dagen heb ik zoveel mooie momenten meegemaakt, die ik allemaal zou willen delen met jullie.

Maandag was ik op bezoek bij Yeni, dinsdag op bezoek bij het kleuterschooltje, waar Wilma en ik ooit meegeholpen hebben met bouwen van toilet voor kinderen, en waar ook de jongeren uit de Regenboogkerk geslapen hebben tijdens het project.

's Morgens heb ik heerlijk thuis in het huis waar Jorge woont, in de tuin de planten gesnoeid en heerlijk uitgerust met mijn voeten in een emmer koud water, want het is erg heet hier...dertig graden en alle dagen zon :-)

Het is mooi om te zien dat de kinderen eindelijk weer naar school mogen. Alle scholen waren sinds maart 2020 gesloten en de kinderen kregen online les. In september 2021 zijn de scholen weer open, wel met minder kinderen in de klas en de kinderen gaan op sommige scholen niet de hele week naar school, maar 2 of 3 dagen.

Gisteren, woensdag was ik op de chr. Basisschool op bezoek, en mocht ik bij de gymles kijken. Was super leuk om te zien dat zaklopen ook hier een populair spelletje is. De kinderen hadden veel plezier en deden een wedstrijd wie er het snelst was. Er gaan nu rond de 70 kinderen naar deze school, waar Elen voorheen de directeur was. Nu is er een nieuwe directeur die Yenni heet en ook veel ervaring heeft, en Keila werkt ook nog steeds op deze school als secretaresse. Genesis die via Badeloch fonds afgestuurd is als lerares heeft ook een baan op deze school, en geeft les aan de kleuters. Dan zijn er nog leraressen voor de 1e, 2e en 3e klas.

Het blijft heel bijzonder dat ik mee heb mogen helpen met de bouw van deze school en dat al het geld dat is geïnvesteerd door veel mensen in Nederland het echt een project van waarde maken in deze arme wijk Santa Rosa.

Nu zou het mooi zijn als er weer geholpen zou kunnen worden voor om de kosten te betalen voor onderhoudswerk aan het dak van de school. De ijzeren staven van de bekisting komen tevoorschijn en zijn aan het roesten. Dit moet aangepakt worden op diverse plaatsen oa plafond in de recreatie zaal van de school en in de gang naar de lokalen, en ook in een van de klaslokalen. Bovendien zit er een lekkage in de hoek van de school waar het overgaat in het kantoor van de school, dat later bij de school door een 4YOU groep is bijgebouwd.

Iedereen die wil bijdrage met een gift voor dit onderhoudsproject, mag deze gift overmaken op rekeningnummer NL51ASNB0708310249 tnv GK de Bruijn ovv onderhoud school Santa Rosa.

Dan heb kan ik gisteren goedkeuring gekregen voor 2 nieuwe studenten die via Badeloch fonds ondersteund zullen gaan worden met hun studie aan de universiteit. De 1e nieuwe student waarvoor ik sponsors zoek, is David. Hij is de kleinzoon van pastor José Guzman, en zoon van David en Devy. Zijn vader heeft leukemie en kan niet werken en heeft een lang traject in ziekenhuis achter de rug. In het gezin zijn nog 2 kinderen en er zijn 2 pleegkinderen in huis die uit huis zijn verplaatst vanwege seksueel misbruik. Gelukkig gaat het nu goed met deze 2 meisjes. Het zou mooi zijn als David de oudste zoon kan gaan studeren. Hij wil computer ingenieur worden en wil gaan studeren aan de universiteit waar ook Ebenezer, Jorge Luis, en de broer van Nina studeren of gestudeeerd hebben.

Het rekeningnummer voor jullie giften aan Badeloch fonds is NL28INGB0000326212 Badeloch fonds Hilversum ovv studenten Dominicaanse Republiek.

De 2e student die via Badeloch fonds mag gaan studeren is de zoon na Luis en Berenice. Luis, is de kleine tengere man die bij bouwproject van Edy Caro de schilder was, en samen met Fokko Bosker het plafond van de kerk heeft geschilderd. Hij wil in januari starten met een studie bedrijfsadministratie aan de universiteit in Bani, Ufhec, waar ook Yerfeni, Genesis, Keila, Carolina, Dorka, Dermi en Elen hebben gestudeerd en allemaal zijn afgestudeerd.
Josue heet hij, is 17 jaar en is geslaagd voor zijn middelbare school. Hij heeft 4 broers en die hebben allemaal blokfluitles gehad van Wilma en dominee Heleen van de Regenboogkerk. Ook Josue kon heel goed blokfluiten. Hij is een inteligente jongen en is jeudleider in de kerk. Het was zo leuk om hem en zijn familie te presenteren gaan in de vergadering van Badeloch fonds gisteren via Zoom.

Ook voor hem zoek ik sponsors die hem de komende 4 jaar helpen met zijn studie.

Nu ben ik op het werk van Jorge. Hij heeft een schilderklus en werkt hier met zijn stiefzoon en zijn peetvader om aantal kamers in een huis van een bejaarde dame te schilderen.

Hartelijke groeten uit Dominicaanse Republiek

Karin de Bruijn