Hoe is situatie in DR wat betreft Covid 19? - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Hoe is situatie in DR wat betreft Covid 19? - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Hoe is situatie in DR wat betreft Covid 19?

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2021 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve vrienden,

Vanmorgen ben ik thuis in ons huis in Bani om uit te rusten en te lezen en wat na te denken over alle dingen die er door mijn hoofd gaan.

Nadenken over mijn lange afstandsrelatie, die begon in augustus 2015....al ruim.6 jaar samen met Jorge.

Nadenken over mijn passie, werken met kinderen in Santa Rosa.

Geniet enorm dat ik hier weer wat kan doen met de kinderen. Hier nemen de nieuwe Corona gevallen ook toe, al is de stijging minder dan in NL. Er waren gisteren ongeveer 1000 nieuwe Corona besmettingen. De contole in de supermarkt, is dat er bij ingang iemand staat die je handen ontsmet met alcohol, en mondkapje is overal verplicht, ook voor kinderen.

Bij mijn favoriete ijswinkel Helados Bon, mogen.max 4 personen naar binnen, en ook daar mondkapje verplicht.

Op de scholen dragen de leraressen altijd mondkapje, en ook worden handen van kinderen steeds ontsmet met handalcohol.

Ook als ik mensen bezoek is het eerste war ze doen, mijn handen ontsmetten, ook houd iedereen afstand. Weinig omhelzingen.

De basis regels worden goed opgevolgd door de mensen hier.

Ook in de restaurants hebben serveersters mondkapje op, en wordt er afstand gehouden.

Wel maakt men zich zorgen als straks in december familie uit buitenland naar DR komt om kerst en oud-en nieuw te vieren.

Maar een toestand zoals nu gaande in Nederland, zo erg is het hier zeker niet.

Veel mensen zijn ingeënt, al zijn er ook die niet ingeënt zijn omdat ze de vaccins niet vertrouwen, zeggen dat vaccin niet voldoende helpt omdat er ook mensen heel ziek worden of overlijden die wel 2x zijn ingeënt.

Ik ben ook voorzichtig, en voorheen werkte ik een hele dag met de kinderen in Santa Rosa, en nu werk ik slecht één uur met hen.

Gisteren heb ik na het knutselwerk met de kinderen wat door Santa Rosa rondgelopen. Langs jeugdcentrum, dat er verlaten bij ligt daar er geen activiteiten zijn. Het wachten is op Compassion of zij het gaan goedkeuren als nieuw project met een kindersponsorprogramma.

Verder ben ik bij Germania langs geweest, die nog steeds enorm dankbaar is voor wat de World Servantsgroep in 2000 voor haar heeft gedaan. Het gaat goed met haar en 1 zoon woont in Chili, met zijn vrouw en kind, en 2 d dochters wonen in Santa Rosa. Wilmania studeert psychologie. Rumi heeft middelbare beroepsopleiding afherond.

Verder heb ik Gabriel en zijn vrouw en 2 dochters bezocht. Gabriel studeert voor boekhouder, en begint volgend jaar met stage periode in tomatenfabriek, en daarna volgt zijn afstudeer scriptie. Zijn vrouw hoopt op ondersteuning via Badeloch fonds om opleiding verpleegkunde te gaan doen.

Ook ben ik bij Devy en David langs gegaan die door een hele moeilijke periode gaan, nu David zijn baan kwijt is doordat hij leukemie heeft. Door het verlies van zijn baan heeft zijn gezin ook geen ziektekostenverzekering meer, wat de situatie heel moeilijk maakt met 3 opgroeiende tieners en 2 pleegkinderen.

Hun oudste zoon heeft toelatingsexamen gedaan voor de universiteit en is daarvoor geslaagd en mag in januari starten met de studie computer techniek.

Iedereen die hem of een van de andere studenten wil helpen, heel graag :-) . Je gift is belastingaftrekbaar en mag je overmaken op rekeningnummer NL28INGB0000326212 tnv Badeloch Fonds ovv studenten Dominicaanse Republiek

Nog 3 dagen en dan vertrek ik weer naar Nederland.

Hartelijke groeten uit een warm Bani,

Karin de Bruijn

Ps. Laat gerust een reactie achter hieronder. Zou ik heel leuk vinden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Baní

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 188975

Voorgaande reizen:

19 Juni 2008 - 21 Augustus 2010

Dominicaanse Republiek / Ecuador

Landen bezocht: