Weer thuis in welvarend Nederland - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van karininbani - WaarBenJij.nu Weer thuis in welvarend Nederland - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van karininbani - WaarBenJij.nu

Weer thuis in welvarend Nederland

07 Maart 2018 | Nederland, Hilversum

Beste allemaal,

Wat is het fijn om weer in Nederland te zijn! Ik heb weer Internet, er is altijd stroom...wat een rijkdom. Jorge en zijn buren zijn door de electriciteitsmaatschappij weer van de stroom afgesloten omdat de stroom werd afgetapt, en niet legaal wordt betaald.

De werkeloosheid is hoog, de salarissen zijn laag, de maaltijden zijn heel eenzijdig, onderwijsniveau is laag, veel kinderen gaan niet naar school, veel tienerzwangerschappen, en gok, drank en drugsverslaving in de wijk Santa Rosa en dat maakt het leven moeilijk.

Veel mensen wachten lang met naar de dokter gaan, zijn meestal niet verzekerd of te laag verzekerd, en dat zorgt voor nog meer problemen.
Elen, de directrice van de school in Santa Rosa, die wij daar gebouwd hebben,is ook ziek en zij heeft hoge druk en heeft vorige week allerlei onderzoeken in het ziekenhuis gehad en liep 24 uur met een kastje en een band om haar arm om de druk te meten.

De school heeft een dak waarvan het beton aan het afbrokkelen is aan het plafond. Er nooit gestuccadoord omdat de bouw al zoveel geld kostte, en nu zie je de ijzeren staven roesten en door het beton heen komen. En het bijzondere is, dat ik van onze kerkrentmeester de vraag kreeg of ik nog een goed doel weet voor een collecte in onze kerk, en nu komt er hiervoor een collecte. Hiermee zijn niet alle kosten gedekt, maar het begin is er :-)

De laatste dagen in de Dominicaanse Republiek heb ik nuttig besteed, en ik ben met Yeni op stap geweest om van jullie giften voor Celina schoolspullen te kopen, een rugzak, schriften, potloden, gum, puntenslijper en ik hoop dat Celina nu zal leren lezen want zij is 13 en heeft een enorme achterstand. Zij is op school niet verder gekomen dan klas 2, bij ons groep 4. Bij de huiswerkklas van Yeni , vertelde Yeni dat de stoeltjes ook kapot zijn, armleuningen zijn doormidden gebrokken, en van 1 stoel was de zitting zo doormidden gebroken, dat ik gezegd heb dat zij ook nieuwe stoeltjes mag kopen, en deze keer wil Yeni graag betere, stevigere stoeltjes kopen zodat ze langer meegaan.

De gezondheid van de dochter van Jorge is zorgwekkend, want zij heeft ook problemen met haar hart, en de operatie kan pas plaatsvinden als die zijn verholpen, dus zij heeft nu daar weer medicijnen voor gekregen en moet rustig aan doen, en mag niet te warm eten. De arts hoopt dat de operatie wel binnen 2 weken kan plaatsvinden omdat de amandelen er echt uitmoeten omdat deze anders kanker kunnen veroorzaken.

Jorge stond de dag dat ik met Yeni op pad was, met autopech langs de snelweg. De auto wilde niet meer starten. De weg politie heeft hem geholpen, en met hulp van een technicus die de problemen kon verhelpen, nadat Jorge van zijn werkgever geld had geleend en de onderdelen had gekocht voor de reparatie, reeds de auto weer, en 7 uur later dan gepland was Jorge eindelijk weer in Bani.

Zaterdag hebben we boodschappen gedaan en mijn pinpas werkte bij geen een pinautomaat in de winkel, want die worden slecht onderhouden, dus het duurde allemaal heel lang, en uiteindelijk heb ik maar contant betaald.

Jorge werkt tijdelijk als nachtwaker en elke avond was ik alleen en meestal zat ik in het donker, want stroom was er meestal niet, of maar een paar uur.

Hartelijk dank voor jullie giften voor de mensen in de Dominicaanse Republiek.

Groeten vanuit Hilversum,

Karin