Vakantie verlengd - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Vakantie verlengd - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Vakantie verlengd

25 November 2020 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Lieve allemaal,

Mijn vakantie in de Dominicaanse Republiek heb ik met 1 week verlengd en ik bij tot 30 november hier omdat ik het zo geweldig naar mijn zin heb en mijn chef het goed vond als ik onbetaald verlof opnam om hier langer te zijn :-)

Wat heb ik lang niet geschreven! Dat is omdat ik een vol programma heb, met Jorge helpen met zijn Nederlands, meehelpen op schooltje in Santa Rosa, gesprekken voeren met leraressen op de christelijke basisschool, studenten bezoeken die via Badeloch fonds Nederland een studiebeurs krijgen, 3D kaarten maken met de kinderen en dan ook nog huishouden doen, koken, wassen, dweilen.

Wat heb ik veel gedaan....bij Sol, Mercedes, Yeni, Gabriel, Marisol op bezoek. Het is fijn om iedereen hier weer te zien, al is het met mondkapje op, en op afstand, want ook hier zijn Covid-19 besmettingen, als zijn het er veel minder als in Nederland.

Er is een avondklok van ma t/m vrij om 21:00 uur alles dicht en iedereen moet dan thuis zijn, en za + zo om 19:00 uur alles dicht en iedereen in huis. De politie handhaaft streng en rijdt met politieauto door de straat om controles uit te voeren. Ook is overal buiten en binnen in winkels, gebouwen een mondkapjesplicht.

Het is fijn om bij Jorge thuis te zijn en samen hebben wij het goed en praten veel met elkaar over van alles, en dat maakt dat wij elkaar beter begrijpen, en dat we ook elkaars minder leuke eigenschappen leren accepteren.

Hij is zwaar gewond geraakt op 16 februari en heeft daarbij een kaakbreuk, botbreuken in zijn schedel opgelopen, waardoor hij veel hoofdpijn heeft, soms duizelig is. Afgelopen week is het voor het eerst naar een specialist geweest in het ziekenhuis en moet nu voor een radioresonancia naar de hoofdstad voor meer onderzoek, en dan ook nog naar een kaakspecialist om te kijken wat de verdere behandeling moet zijn. De ziektekostenverzekering heeft Jorge sinds 1 maand, maar die vergoed helaas niet alles. Dat maakt het heel financieel heel zwaar voor hem.

Daarnaast loopt het juridische proces en belt de advocaat regelmatig en zo moest Jorge nu de medische papieren inleveren bij de rechtbank voor de letselschade. De criminelen die dit hebben veroorzaakt, daarvan zit er 1 vast, en de andere 3 lopen helaas nog vrij rond. Dit alles veroorzaakt veel stress bij Jorge, en dat merk ik, omdat hij soms erg veel zorgen aan z'n hoofd heeft.

Zelf ben ik ontzettend blij dat ik hier ben om het allemaal met eigen ogen te zien.

Zo was ik op het schooltje, en er was een meisje van 10, die nooit naar school is geweest, omdat zij geen papieren heeft, geen geboorteakte en dus eigenlijk niet bestaat. Daarnaast vertelde zij mij, dat zij wordt mishandeld door haar stiefvader. Haar echte vader kent zij niet, en haar moeder is met haar als baby vertrokken uit Haïti naar de DomRep. en woont nu hier in Santa Rosa. Wat fleurde zij op, toen ik haar een kleurplaat gaf en zij vond het fijn om te kleuren.

Daarop besloot ik voor alle kinderen een kleurboek te kopen voor 1 euro per stuk, en inmiddels zitten er al 21 kinderen bij Yeni op het schooltje die leerachterstanden hebben, en ik wil deze graag stimuleren om goed te leren lezen, schrijven en rekenen.

Er is nog veel te ontwikkelen hier, en als ik hoor van de leraressen, heb ik daarbij een bijzondere rol gespeeld met het kinderwerk dat ik hier altijd heb gedaan. Zij kennen allemaal het lied "Hoofd, schouders, knie en teen" nog, en één van de leraressen vertelde mij dat de knutselwerkje ook zo leuk waren dat zij die steeds bewaarde.

Wat zou ik graag nog langer blijven, maar dat gaat financieel helaas niet....ik zou zo graag weer een tijd onbetaald verlof opnemen en dan hier in Santa Rosa werken en wonen.

Hartelijke groeten,

Karin de Bruijn