Kerstgift voor school Santa Rosa - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van karininbani - WaarBenJij.nu Kerstgift voor school Santa Rosa - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van karininbani - WaarBenJij.nu

Kerstgift voor school Santa Rosa

13 December 2013 | Nederland, Hilversum

Lieve vrienden,

Vanuit Nederland wil ik graag het laatste nieuws uit Santa Rosa met jullie delen!

Op de christelijke basisschool geven een 4-tal leraressen en een gym leraar les aan kinderen uit Santa Rosa. Deze kinderen betalen 500 pesos per maand schoolgeld, 10 euro, en daarmee worden het personeel van de school betaald. Veel kinderen komen echter uit gezinnen waarvan de ouders het schoolgeld maar nauwelijks kunnen opbrengen. Eén keer per jaar doe ik dan ook een oproep aan vrienden om te helpen. Wie zorgt dat ook de leraressen in Santa Rosa door kunnen gaan met hun werk? Een kerstgift voor de school in Santa Rosa mag je overmaken op rekening; NL51 ASNB 0708 3102 49 tnv gk de Bruijn ovv school. Ik zorg dat dit geld voor de volle 100% terecht komt bij de school in Santa Rosa.

Eigenlijk help je daarmee niet alleen de school en de leraressen, maar de hele wijk, want de leraressen geven hun salaris weer uit bij de plaatselijke bakker, kruidenier, apotheek enz.

Het goede nieuws is, dat Yerfeni, Genesis en vanaf januari ook Carolina aan de universiteit van Bani studeren om onderwijzeres te worden! Tevens doen Carolina en Yerfeni een secretaresse cursus in Bani en ook deze cursus zal hen helpen, om een goede baan te vinden. Het is verheugend dat ze zo enthousiast zijn! De dames zijn aangemeld bij het Badeloch Fonds waar zij met giften uit NL kunnen studeren. Meer lezen of een gift geven? www.badelochfonds.nl

Pastor Edy Caro woont in een écht golfplatenhuis, zoals je bij ons alleen nog in het openluchtmuseum ziet. Maar hij is zijn situatie aan het verbeteren en heeft nu ook een klein stenen huis gebouwd, dat tevens als winkel zal dienen. Edy en zijn vrouw verkopen allerlei artikelen als borden, kopjes, glazen, bestek en proberen daarmee wat geld bij te verdienen. In dit huisje heeft hij ook een badkamer gemaakt. De laatste hand moet nog aan het huisje gelegd worden en er moeten nog 2 deuren in en wat stucwerk. Zo vertelde Edy mij, zou het huisje ook kunnen dienen als gastenverblijf als de jongeren uit Hilversum deze zomer komen.

Ander blij nieuws is, dat Yerfeni & Edwin deze zomer zullen gaan trouwen en van plan zijn tegenover Yeni te gaan wonen, in een huisje dat ze eerst gaan huren en later willen gaan kopen. Ze dromen al helemaal om het ook zo te maken, dat ook daar gasten uit Nederland kunnen verblijven. :-)

Bij Esdras en Elen, is hun oudste dochter Mattie afgelopen zondag verloofd en was er een klein feestje met familie.

Met de vrienden uit Haiti heb ik ook nog altijd contact en ik steun nu 1 meisje dat bij haar oma woont, en waarvoor ik samen met Leonel uit Belladere, het schoolgeld betaal.De situatie daar is nog altijd erger dan in de DR en het is fijn dat ik kansen kan geven. Het bijzondere is dat Leonel ook het schoolgeld voor zijn rekening neemt van een ander meisje. Zo kunnen 2 meisjes naar school en hij heeft korting gevraagd bij de school voor het schoolgeld. Leonel doet momenteel een studie tourisme in DR en een studie projectmanagement. Het is een bijzondere jongen die heel goed zijn talen spreekt en daardoor vaak werkt voor de internationale ontwikkelingsorganisatie als Food for the Hungry. Ik zou graag nog eens zelf naar Haiti gaan om daar een project te doen.

Deze zomer staat er in juni een 4YOU reis naar DR gepland op de website www.4you2.org lees je hier meer over en op de site van de jongeren uit Hilversum staat het 2e 4YOU project; huisjes opknappen in Santa Rosa www.rainbow2republic.tk

Fijne feestdagen en Gods zegen voor 2014!

Hartelijke groet, Karin