Dinsdagmiddag in Santa Rosa - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Dinsdagmiddag in Santa Rosa - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Dinsdagmiddag in Santa Rosa

14 Mei 2013 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve vrienden, collega´s en anderen,

Het is alweer dinsdag en ik heb weer veel te schrijven. Het gaat goed met mij al ben ik nog wel een beetje griepering en heb ik niet op de bouw kunnen werken vanwege het stof, maar de aannemer werkt samen met de broer van Elen, en met Wilma heel hard aan de toilet in de kleuterschool.

Het gaat heel hard en de muren staan al en ook is de fundering gisteren gestort. Het is super dat mijn praktische adviezen zijn meegenomen, en in plaats van een dichte muur maken ze nu een deur zodat het otch mogelijk blijft om vanuit de prive woning naar de kleuterschool te gaan, anders zouden ze steeds moeten omlopen, en dat leek mij erg onhandig. Dus ik ben super blij dat Elen en Esdras mijn advies ter harte hebben genomen.

Vanmorgen zijn we bezig geweest om de boekkast te ontruimen, daar er heel veel stof in het huis is en ook alle spullen onder het stof zitten.

Gisteren had ik een verrassing georganiseerd, het was 13 mei en precies 13 jaar geleden dat ik voor het eerst in Santa Rosa was. Met alle 3 de dominees, die dachten dat ze voor een vergadering kwamen, hadden we een gezellig samen zijn, alles was versiert met oranje vlaggetjes en balonnen en we hebben met elkaar gegeten bij Yeni in de binnentuin. En daarna was er taart.

Mercedes heb ik verder niet meer gesproken, maar de situatie heb ik los kunnen laten, doordat ik het aan jullie heb geschreven. Inmiddels is er 255 aan giften binnengekomen en voordat ik wegga zal ik het geld aan Mercedes gaan brengen. Als je nog wilt geven, heel graag overmaken naar 9394406 tn gk de Bruijn. Ik doe wat ik kan doen, en als er vele anderen zijn die ook wat overmaken dan komen we vast aan de 1500 euro. Bovendien hoeft het niet allemaal in 1 keer. Als Mercedes een gedeelte aflost scheelt dat al veel, want dan hoeft ze minder rente te betalen. Nu is de rente nog 4000 pesos per maand, 80 euro, en als ze de helft zou kunnen aflossen wordt de rente 2000 pesos per maand. Ook haar familie zal vast meehelpen, maar het is een groot bedrag. Bovendien gaat ze haar scooter verkopen en ook dat geld gaat ze gebruiken om de lening af te lossen.

De kerk van Yeni, daar is ook hard aan gewerkt en de voorkant is al geschilderd en binnen hebben ze al tegels gelegd op het podium en ook is de kerk van binnen al geschilderd met een witte basisllaag. De groep die van de zomer komt, kan dan de rest schilderen. Al moeten er nog wel wat deelnemers bijkomen, want het zijn er nu nog maar 4.

Zondagavond zijn we naar de Haitaanse kerk geweest en dat was een bijzonder samen zijn. Maandag zijn we naar de kledingmarkt geweest en heb ik een nieuwe rok gekocht en kinderkleding voor arme gezinnen, en dat heb ik gekocht bij Marisol, de dame van ons gastgezin, zodat zij ook wat verdient.

Verder zijn we bij Julio langsgeweest, die zijn vrouw in verwachting is, en bij Nina die cumlaude is afgestudeert als arts. Zeer bijzonder, daar zij uit een arm gezin komt. Ze gaat nu verder om zich te specialiseren in cardiologie of neurologie.

Zo nu ga ik weer aan het werk.

Hartelijke groeten, Karin

• 15 Mei 2013 - 09:42

Ria D Hartog:

Hoi Karin,

Nog gefeliciteerd met dit jubileum, sterkte met alles en een goede tijd daar.

groeten,
    Ria