Het werk is klaar in de kerk - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu Het werk is klaar in de kerk - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van karininbani - WaarBenJij.nu

Het werk is klaar in de kerk

11 Juli 2013 | Dominicaanse Republiek, Baní

Lieve allemaal,

Wat een week, zoveel indrukken, mooie ontmoetingen, plezier, en de tegelvloer is klaar in de kerk van Eusebio Guzman. Morgen gaat er geschilderd worden.

We hebben met de groep een aantal dagen geholpen met cement maken voor de tegelvloer en ook nog voor een stuk op het dak. Dus we moesten veel zand en cement met water mengen, en dat onder de tropische zon. En dan de emmers met cement naar de tegelvloer leggers brengen. Vandaag hebben we de bouwplaats opgeruimd en zakken vol puin geschept en deze later met de jeep naar de stort gebracht. Een mooie rit door de wijk en langs de rivier.

Elke morgen hebben we kinderwerk gedaan in de Oud Katholieke kerk en dat was erg leuk, en met de kinderen hebben we veel geknutseld. Het leuke was dat het heel goed waas georganiseerd door de plaaatselijke kerk en er waren echte leraressen die ervoor zorgden dat alles goed liep. Verder hebben we ook kinderwerk gedaan in de evangelische kerken in Santa Rosa en dat gaan we zondagmorgen ook nog een keer doen bij de zondagsschool van Nina, de dae die een studieberus heeft gekregen en nu afgestudeerd is na 4 jaar medicijnen studeren.

We hebben het goed in de verschillenden gastgezinnen. Gisteren was er een tropische storm, het waaide niet heel hard meaar er viel wel heel veel regen. In de huisjes liep het soms ook naar binnen en dan moesten we het water eruit scheppen. Het was wel lekker fris, maar het ging zo hard te keer, dat alles in het hele land stil gelegd was. De vrouwenconferentie waar Elen en Marisol naar toe zouden gaan, werd afgelast, het uitstapje van de groep naar Santo Domingo, kon niet doorgaan, en een vd deelnemers zou haar sopnsorkind van Compassion bezoeken en ik kreeg telefoon dat ook dat niet door kon gaan. Midden in de nacht werd ik gewekt door 2 sms waarin stond dat we klaar moesten staan om te evakueren als de autoreiten ons dat aangaven, want Bani en de wijk Santa Rosa bevond zich in de rode zone, de hoogste gevaren zone, en zo ging wwas er ook de kerk gesloten voor het kinderwerk. In de loop van de ochtend ging de misserregen over in keiharde hoosbuien en het bleef stortregenen tot 5 uur. De hele middag hebben we geknutseld met een paar buurkinderen en de tieners bij Yeni, een vd gastgezinnen. We hebben met scoubidoo touwtjes, visjes gemaakt en daarna nog 3 D kaarten gemaakt en ik vond het geweldig. Daarna kon ik heel snel tussen de hoosbuien door naar Sol om mijn haar te laten knippen. En daarna barsten de hoosbuien weer los terwijl wij 's avonds bij Rafelo uitgenodigd waren om fruit te eten, en de regen kletterde keihard op het golfplaten dak. Later fietste ik samen met Rafelo naar huis, dat kostte echt moeite want de goten waren verander in kleine rivieren en ik verloor bijna mijn slipper door de sterke stroming.

Een vd deelnemers is nog verhuisd naar een ander gastgezin in de regen en in dat kleine huisje van Mercedes lekte het ook overal, en al haar spullen moeten op stoelen want op de vloer was over al water.

Mercedes was zo blij dat ze weer een gast in haar huisje te logeren kreeg.

Een vd deelenemers zit nu bij het gezinvan Esdras bij de nagelstyliste en Een andere deelnemers is meegeweest op de brommer met Esdras om bij de Fereteria een buis te kopen. En een andere deelnemer is net naar de kapper geweest en zo steunen we de plaatselijke mensen.

Hartelijke groeten,

Karin

• 12 Juli 2013 - 13:04

Wilma:

He Karin,

Nou zeg het is me wat al die regen. Maar ja jullie zijn creatief genoeg dat is duidelijk. Ook wel weer avontuurlijk hoor. Het is toch elke keer weer anders hoe vaak je ook gaat. Nou karin en frisse regenbui is niet verkeerd maar ik hoop dat het toch ook wel weer lekker droog word. Geniet nog maar lekker!

groetjes

• 13 Juli 2013 - 15:30

Joke:

Lieve Karin,

Wat een gedoe, wil je Mercedes de hartelijke groeten over brengen van mij?
    Ik hoop dat het allemaal weer snel zal opdrogen, ik denk het eigenlijk wel,
    er zitten genoeg kieren en gaten waar de wind door kan.

Lieve Karin, nog heel veel plezier, voor allemaal veel liefs Joke

• 14 Juli 2013 - 20:02

Gerda :

Lieve Karin, het ga je goed en God bless you and all your friends!!Wat een belevenissen maar gelukkig is alles goed gekomen(?)
    Tot snel weer horens!

• 14 Juli 2013 - 21:56

Irene:

Wat een verhaal.
    Is de rivier niet buiten zijn oevers gekomen?
    Wat raar dat het huisje van Mercedes zo lekt, het is toch net nieuw?
    Hopen maar dat het regenen stopt het geeft zoveel troep met al die rode aarde.
    Jij heel veel succes met jullie werk daar.
    Stuur je nog foto's van de tegelvloer?
    Heel veel liefs, Irene.